Ethän tee tätä yleistä virhettä rumpuja äänittäessäsi?

If you like this post please share it with your friends!

Rumpujen äänittäminen, tuo lempiaiheistani kaikkein rakkain on tällä kertaa kirjoitukseni aiheena. Hyvän rumpusaundin taltioiminenhan on huomattavasti haastavampaa, kuin minkään muun bändi-instrumentin. Useiden erillisten soittimen sijaan rumpusettiä tulee aina ajatella yhtenä instrumenttina. Sehän itseasiassa on ainoa täysin akustinen bändi-instrumentti satunnaisen akustisen kitaran ja harvinaisemman flyygelin ohella. Rumpujen äänittäminen pitää sisällään monta osa-aluetta, joissa voit mennä vikaan, joten ethän tee tätä yleistä virhettä rumpuja äänittäessäsi. Tämä kirjoitus auttaapi rumpalin ohella myös äänittäjää.

Ethän tee tätä yleistä virhettä rumpuja äänittäessäsi?

Olen monissa kirjoituksissani käynyt läpi tätä minulle mieluisinta aihetta ja intouduinpa vallan kirjoittamaan siitä Parempaa rumpusaundia -oppaan. Paneudun siinä rumpusaundiin, äänittämiseen ja metronomin käyttöön sekä opetan sinulle rumpujen mikittämistä parhaaksi havaitsemallani tavalla. Lue lisää Parempaa rumpusaundia -oppaasta klikkaamalla tästä.

parempaa rumpusaundia

Rumpujen äänittäminen ja siihen liittyvät sudenkuopat

Rumpujen äänityksessä on paljon sudenkuoppia, jotka sinun on hyvä ottaa huomioon, ennen kuin alat edes harkitsemaan äänitystä. Saundiasioissahan äänenlaatu on juuri niin hyvä, kuin ketjun heikoin lenkki. Joskus heikoimpana lenkkinä on huono vire soittimessa tai soittajassa, joskus kuollut soittohuone ja joskus mikrofoni tahi jopa äänittäjä. Tilamikrofonien suuntaamisestakin olen seikkaperäisesti jo aiemmin blogissani kertonut. Väärällä suuntaamisella nuo äärimmäisen tärkeät tilaraidat muuttuvat täysin käyttökelvottomiksi. Sinun kannattaapi myös opetella lyömään rumpuja oikein ja vielä kun löydät tyyliin sopivan soittotatsin, aletaan olla oikealla tiellä.

Rumpusaundiin vaikuttavia tekijöitä on huomattavasti enemmän, kuin esimerkiksi kitarasaundin kohdalla. Sähkökitaranhan taltioi aidoimmin käyttäen vain yhtä mikrofonia. Rumpuihin mikkejä tarvitaan yleensä useampia ja mitä enemmän mikkejä, sitä suurempi mahdollisuus on pilata saundi vaihevirheellä tahi huolimattomalla mikrofonien suuntaamisella.

Rumpujen äänittäminen
Jaska Raatikainen soittamassa rumpuja Children Of Bodom -yhtyeen Hate Crew Deathroll -albumille Astia-studio A:ssa 2000-luvun alussa.

Hio lähtösaundisi kuosiin

Kiireellä äänittäminen johtaa harvemmin erinomaiseen tai edes välttävään lopputulokseen. Älä siis hötkyile minkään asian suhteen. Käyttihän AC/DC-yhtyekin kokonaiset 10 päivää pelkän virvelisaundin hakemiseen For Those About To Rock (We Salute You) -albumisession alussa ja vieläpä studiossa, jossa he lopulta eivät levyä edes äänittäneet. Lopulta haluttu virvelisaundi löytyi niinkin yllättävästä paikasta kuin treenikämpältä! Voit lukea heidän sessiostaan erittäin mielenkiintoisia kertomuksia täältä sekä myöskin täältä.

Sinun ei välttämättä kuitenkaan kannata mennä studioon miettimään minkälaista saundia haluaisit rummuistasi saada. Studioaika on moiseen ainakin nykybudjeteilla aivan liian kallista. Vietä mieluummin aikaa soittimesi parissa treenikämpällä ja opettele, kuinka paljon vaikkapa rummun materiaali vaikuttaapi saundiin.

Suosittelen myös ottamaan haltuun virittämisen, sillä se ei todellakaan ole mitään rakettitiedettä. Children Of Bodom -yhtyeen rumpalin, Jaska Raatikaisen kanssa aikanaan yhdessä opettelimme rumpuja virittämään ja iloksemme huomasimme, että se olikin yllättävän helppoa.

Pieni ja lähes kadonnut ero

Legendaarinen studio- ja kosketinsoitinvelho Esa Kotilainen sanoi todella viisaasti, kun sain kunnian keskustella hänen kanssaan analogisen sekä digitaalisen äänen valtavista eroista. Esa kertoi, että analogi-aikakauden vinyylilevyiltä kuuli olivatko rumpalin haitsupellit merkkiä Zildjian vaiko Paiste. Hän jatkoi, että nykyään tietokoneäänityksiltä ei moisia eroja enää kuule. Vanhoilta vinyyleiltä ne voi kuitenkin jokainen yhä bongata, mikäli vaivautuupi asiaan kiinnittämään huomiota. Suosittelen lämmöllä tutustumaan näihin jo lähes kadonneisiin eroihin, jotka onneksi voit yhä löytää täysin analogisen signaaliketjun julkaisuilta. Huomaamista auttaa se, että myös kuuntelulaitteistosi signaalitie on täysin analoginen.

Anssi Kippo ja Esa Kotilainen
Anssi Kippo ja legendaarinen Esa Kotilainen Astia-studion majoitustilojen olohuoneessa kesällä 2019.

Kuinka sessio aloitetaan Astialla

Hiomme lähtösaundin kuosiin jokaisessa sessiossa kasaamalla edellisenä iltana soittopelit oikeille paikoilleen. Vaihdamme aina uudet rumpukalvot ja venytämme sekä viritämme ne. Lisäksi ilman erillistä veloitusta mikitän instrumentit ja ruuvaan äänityssaundit, jotka lähes poikkeuksetta kuulostavat pientä hienosäätöä vaille valmiilta miksaukselta. Kun vielä luurikuuntelut on saatu vaateriin, äänitämme kasauksen päätteeksi koeoton.

Tämä on loistava tapa säästää 3–4 tuntia studioaikaa ensimmäiseltä sessiopäivältä. Ajansäästön lisäksi bändit tuntuvat kovasti tykkäävän päästessään kuulemaan äänitysjälkeä jo edellisenä iltana. Koeotto lievittää äänitysten aiheuttamaa jännitystä sekä auttaa muusikoita ymmärtämään, mille soittonsa kelanauhalle taltioituna kuulostaapi. Etenkin ensimmäistä nauhasessiota tehdessäsi tämä on poikkeuksetta suuren hämmästelyn kohteena!

Oletko valmis huikeaan sessioon Astia-studiolla

Olen vuosien varrella oppinut, että mitä parempi lähtösaundi, sitä paremmalle miksaus saundaa. Hio siis aina lähtösaundisi kuntoon ennen äänitystä. Rumpujen osalta uudet kalvot kuulostavat suurimmassa osassa sessioista huomattavasti paremmalle ja kirkkaammalle. Vanhat ja puhkihakatut kalvot saundaavat tunkkaiselle ja tuhnulle. Ethän siis tee tätä yleistä virhettä ja äänitä rumpuja vaihtamatta uusia kalvoja.

Lue lisää, kuinka voit parantaa äänityksesi saundillista laatua:

Tästä syystä musiikkisi saundaa paremmalle, kun prosessoit raidat äänitysvaiheessa

Rumpujen äänittäminen
Tommi Tuhkala äänittämässä rumpuja Spell Of Torment -yhtyeen debyyttialbumille Astia-studio A:ssa 2018.

Usein on suositeltavaa vaihtaa kalvot ennen äänityksiä. Uudet kalvot soivat paremmin ja niissä on tuoreena enemmän ylä- ja alakertaa.
Risto Niinikoski / Vain elämää, Egotrippi

Uusien rumpukalvojen merkitys

Yllättävän usein rumpalit tiedustelevat, josko voisimme äänittää vanhoja kalvoja käyttäen. Ajatus on hieman erikoinen, sillä jokaisen rumpalin luulisi tietävän, kuinka paljon kalvot saundiin vaikuttavat ja etenkin, kuinka paljon kirkkaamalle uudet kalvot kuulostavat. Uudet kalvot eivät ole ilmaisia, mutta tässä kohdassa sinun ei kannata pihistellä. Äänitykselläsi jätät musiikillisen perinnön ja siihen kannattaa panostaa kaikkensa.

Mielestäni kalvojen vaihto ennen sessiota kannattaa tehdä niin, että “ajat kalvot sisään” soittamalla.
Tommi Tuhkala / Spell Of Torment

Aiemmin, kun äänitimme rumpuja albumille useita päiviä tai jopa viikkoja, piti rumpukalvoja vaihtaa session kuluessa moneen kertaan. Välillä esimerkiksi basarikalvoilla tuli tiukkaa hevisessiota tehdessä niin sanotusti nuottikiintiö täyteen, eli ne kuluivat puhki. Ohuempi basarikalvo antaa enemmän lätinää, jota etenkin hevissä yleensä halutaan, mutta se on samalla myös lyhytikäinen. Paksumpi kalvo kestää pidempään, mutta saundaa tuhnulle. Paksun kalvon käyttöä en rokin saati raskaamman musiikin äänityksissä suosittele.

Uusien kalvojen vaihtaminen on todella turhauttavaa puuhaa, mutta välttämätöntä jos halutaan nasakkaa soundia ja siitähän se minä poeka tykkeen. Poikkeuksena tietysti se, jos halutaan että kannut soundaa tuhnulta.
Toni Paananen / Sessiorumpali

 

parempaa rumpusaundia

Kun uusien kalvojen vaihtaminen on turhaa

Toisaalta, jos rumpusi joka tapauksessa vaihdetaan sämpleihin, ei sinun missään nimessä kannata sijoittaa uusiin kalvoihin. Eikä kyllä siinä tapauksessa edes kalliisiin rumpuihin, sillä sijoittamasi raha ei lopputuloksesta tule juurikaan kuulumaan. Entäpä jos triggauksen sijaan ohjelmoisit rummut midinä? Näin sinun ei tarvitsisi lainkaan edes osata soittaa… Tässä viimeisessä kappaleessa saattaapi olla mukana hitunen sarkasmia. Ja sitten laitetaan sarkasmit pois päältä ja jatketaan.

Joskus tumppu ja paska soundi voi olla juuri se oikea. Soundithan ovat mitä enimmässä määrin makuasioita. MUTTA, on helpompi dempata tervettä sointia kuin taikoa loppuunajetusta kalvosta soiva!
–Tommi Virolainen / Royal Max

Toivon sydämestäni, että sinäkin haluat saada miksatusta veisustasi välittymään kaiken sen vaivan sekä rahan, jonka olet soittamiseen ja rumpuihisi käyttänyt. Huippurumpali Risto Niinikoski antaa vielä oivan huomion poikkeuslupaan tapaksessa, jolloin kalvojen vaihtaminen olisi huutava vääryys.

Toki asia ei ole aivan yksiselitteinen. Esim. monet vintage-rummut soivat ihanasti niissä olevilla ikivanhoilla kalvoilla. Itse en tällaisissa tapauksissa vaihtaisi kalvoja, mikäli soundi on hyvä. Se on osa näiden soittimien persoonaa.
Risto Niinikoski / Vain elämää, Egotrippi

Rumpujen äänittäminen – tee vertailu kuullaksesi ero

Etenkin rokki- ja hevihommissa uudet rumpukalvot antavat kirkkaamman sekä selkeämmän saundin rumpuihisi. Tämänkin aiheen tiimoilta sinun kannattaapi tehdä testi. Äänitä pieni pätkä vanhoilla kalvoilla ja vaihda sen jälkeen uudet kalvot. Venytä ne oikeaoppisesti eKirjassani kerrotulla tavalla, ettei vire parin lyönnin jälkeen pääse laskemaan.

Äänitä seuraavaksi samainen pätkä uusilla kalvoilla ja keskity kuuntelemaan uusien kalvojen tuomaa kirkkautta. Älä etsi kirkkautta näytöllä näkyvistä käppyröistä, sillä ääntä tulee aina kuunnella eikä katsoa.

Listaan sinulle tähän kaikki rumpuaiheiset blogikirjoitukseni, joista saat runsaasti vinkkejä ja muuta tärkeää tietoa rumpusaundista sekä aiheesta rumpujen äänittäminen.

Toni Paanasen rumpusetti - rumpujen äänittäminen
Toni Paanasen symmetrinen rumpusetti Astia-studio A:n rumpuhuoneessa.

Parempaa rumpusaundia

Kiitos, kun luit vinkkini, kuinka välttää yleinen rumpuäänitykseen liittyvä saundia huonontava tekijä. Uusien rumpukalvojen käyttäminen on tärkeämpää, kuin moni luuleekaan. Kunnioitusta herättävän virvelikokoelman omaava Tommi Virolainen muistuttaa meitä vielä tärkeällä virveliin liittyvällä huomiolla.

Kehottaisin vaihtamaan ainakin virvelin kalvon/kalvot. Myöskin porukka tuntuu jättävän virvelinmaton huomiotta. Väsyneellä ja venyneellä matolla voi olla ei-toivottu vaikutus kokonaissoundiin.
–Tommi Virolainen / Royal Max

Toivon sydämestäni, että tämän kirjoituksen avulla innostut panostamaan lähtösaundiin ja teet äänityssessiostasi nautinnollisemman. Äänittäessäsi rumpuja, jotka jo purkitusvaiheessa kuulostavat lähes miksatun albumin rummuille, et pelkästään paranna rumpujesi saundia, vaan se on samalla myös erittäin palkitsevaa. Näin olet rumpalina onnistunut välittämään musiikkiisi aitoa soittoasi ja sitä, minkä eteen olet vuosikaudet nähnyt valtavasti vaivaa.

Kun koet kirjoituksestani olleen sinulle hyötyä, jaathan sen sosiaalisessa mediassa. Näin autat mahdollisimman monia pääsemään tämän tärkeän informaation äärelle.

Haluatko kuulla soittosi aidosti ja rehellisesti ilman editointia, sound replaceria sekä etenkin ilman rumpusämplejä? Varaa täysanaloginen kelanauhasessio Astialta kanssani klikkamalla tästä. Kiitosten paljous ja kaikkea Hyvää!

Oletko valmis huikeaan sessioon Astia-studiolla

Astia-studio tarjoaapi täysanalogista äänityspalvelua lähes 30 vuoden kokemuksella, josta kaukaisimmat asiakkaat ovat saapuneet nauttimaan jopa 9 000 km takaa Yhdysvalloista sekä Venäjän etäisimmästä kolkasta, Vladivostokista asti.

Kirjoittaja