FAQ

Usein kysytyt kysymykset

Onko tietokone- ja kelanauhaäänityksellä muka mitään eroa?

Kyllä vaan ja ero on huomattavasti suurempi kuin moni voisi kuvitella. Tutkittuamme ääntä yli 25 vuotta, olemme yleisestä harhakäsityksestä poiketen havainneet ettei kelanauhaäänitys tuo musiikkiin, vähäistä nauhakompressiota lukuun ottamatta, mitään lisää. Itseasiassa kelanauhaäänityksessä katoaa informaatiota huomattavasti tietokoneäänitystä vähemmän. Useimmissa studioissa kaikki monitorointi tapahtuu äänikortin ulostulosta, eli signaalia kuunnellaan äänikortin A/D ja D/A muunnosten jälkeen. Jos mitenkään mahdollista, suosittelemme vertaamaan minkälaiselle ääni kuulostaa ennen äänikorttia ja siten pääset kärryille mistä tässä asiassa on kyse.

Miksi käyttää analogista laitteistoa ja äänittää kelanauhalle, kun lopputuote on kuitenkin mp3 netissä?

Monien mielestä vanhempi musiikki kuulostaa nykymusiikkia miellyttävämmälle. Jos kuuntelet ennen 90-luvun alkupuolta tehdyn Queen, AC/DC tai vaikkapa Metallica -yhtyeen kappaleen netissä tahi radiosta, on niissä jotain joka koskettaa kuulijaa. Nykymusiikki taas usein kuulostaa kylmälle, ontolle ja fiiliksettömälle. Suomessa yhtä radioasemaa lukuunottamatta musiikki soitetaan joko mp1 tai mp3-formaatissa ja siitäkin huolimatta vanhempi musiikki usein kuulostaa paremmalle. Jokainen bändi hyötyy kelanauhaäänityksestä vaikka lopputuote siis olisikin mp3. Julkaisun ollessa vinyyli tahi c-kasetti, on hyöty suurempi etenkin kun signaalitie pidetään analogisena aina lopputuotteeseen asti.

Minulla on plugarina kaikki samat laitteet, jotka löytyvät Astia-studiolta. Mitä järkeä olisi ostaa teiltä kallista studioaikaa?

Hieno homma. Plugareilla on hyvä opetella suuntaa-antavasti mitä eri laitteet äänelle tekevät. On kyllä pakko myöntää, että plugarien valmistajien käyttämät markkinointitoimistot tekevät todella huikeaa työtä uskotellessaan plugarien olevan identtisiä hardwaren kanssa. Valitettavasti ero oikean raudan (hardware) ja plugarin (software) välillä on sama kuin vertaisi aitoa Ferraria tahi Harley-Davidsonia Playstationin autopeliin! Ja jotkut vielä kuvittelevat ettei niillä ole mitään eroa. Tokihan ”pumpattava barbara” emuloi oikeaa naista ja jotkut kuulemma sellaisistakin ihan tosissaan pitävät. Valtaosa miehistä kuitenkin lienee sitä mieltä, että ihmisnainen on kumista versiota varteenotettavampi vaihtoehto.

Eikö kelanauhalle taltioitaessa meidän tulisi olla huippumuusikoita, sillä editointi ja laulun virittäminen eivät liene mahdollisia?

Rumpuottojen yhdistäminen leikkamalla moniraitanauhaa partakoneenterällä on toki mahdollista, mutta hyvin hyvin harvoin sellaiseen on tarvetta. Muut instrumentit voidaan äänittää hyvinkin pienissä pätkissä, mutta mielestämme pidemmät otot ja etenkin livetaltiointi kuulostaa eheämmälle ja paremmalle. Entä jos Kurt Cobainin laulu olisi viritetty autotunella? Kuinka kaamealle se olisikaan kuulostanut ja olisiko se lisännyt Nirvanan levymyyntiä sekä parantanut levyjen laatua vaiko kenties kuitenkin toisinpäin? Kelanauhaäänitys taltioi myös tunnetilan ja kun tuo tunne on oikeanlainen, tulee äänityksestä todella sykähdyttävä. Jokainen nauhalle taltioimamme bändi sanoo, että kelanauhaäänityksessä on hämmentävä ”anteeksi antavuus” -tekijä, jonka ansiosta pieni virhe ei kuulosta lainkaan virheelle. Kun sama virhe tehdään tietokoneäänityksessä, joudutaan se joko editoimaan tahi äänittämään uudelleen.

Voimmeko muka tehdä kunnollisen äänityksen nauhalle, kun sinne mahtuu vain 24 raitaa?

Koska miksauspöytäämme on integroitu VCA-automaatio, käytämme yhden raidan SMPTE-synkalle. Käytössä on siis vain 23 raitaa ja ne riittävät erittäin hyvin. Lukemattomia loistavankuuloisia albumeita on äänitetty 24-raitanauhurilla ja usein jopa huomattavasti vähemmilläkin raitamäärillä. Ensiferum-yhtyeen levyjä työstäessämme bändi kertoi tarvitsevansa melodiakitaralle vähintäänkin tuplauksen, ala- ja yläoktaavit, kvintin sekä terssit laidoille. Kun he kuulivat mille yksi melodiakitara kelanauhalle taltioituna kuulosti, alkoi yksi raita yllättäen olemaan aiempia tekotapoja huomattavasti parempi vaihtoehto eikä mitään tuplauksia tarvittu. Emme tiedä milloin musiikin tekemisestä tuli useita kymmeniä ellei useita satoja raitoja tarvitsevaa näpertelyä (tai no tokihan siihen liittyy tietokonetallennus, sen rajattomat editointimahdollisuudet ja itseään tuottavat muusikot), mutta 23 raitaa kelanauhalle taltioituna saundaa helposti huomattavasti isommalle ja täyteläisemmälle kuin 100 raitaa tietokoneelle purkitettuna ja ilolla voimme tämänkin aiheen demonstroida.

Kuinka kauan yhden kappaleen äänitykseen, miksaukseen ja masterointiin menee aikaa? Entäpä kokonaisen albumin?

Olemme tehneet albumeita jopa yhdessä päivässä sisältäen äänityksen, miksauksen sekä masteroinnin. Yksi sellaisista sessioista ei yllättäen ollutkaan punk-trio, vaan 12-henkinen poppoo, jonka ammattimaisuuskin oli häkellyttävän upeaa seurattavaa. Yhden biisin saa keskimäärin äänitettyä, miksattua sekä masteroitua yhdessä päivässä ja 2-3 biisiä 2-4 päivässä. Albumisessiot kestävät yleensä 10-20 päivää. Suosittelemme bändejä saapumaan studiolle sessiota edeltävänä iltana kasaamaan soittopelit ja vaihtamaan uudet rumpukalvot. Veloituksetta laitamme mikrofonit, ruuvaamme äänityssaundit sekä säädämme kuulokekuuntelut valmiiksi. Näin säästämme sessioaamulta 3-4 tuntia säätöaikaa ja pääsemme heti äänittämään.

Minkälainen kuulokemonitorointi-järjestelmä studiollanne on? Kaikissa studioissa tuntuu olevan digitaalinen kuulokekuuntelujärjestelmä, jossa aina on häiritsevä viive.

Pieni viivehän noissa digitaalisissa järjestelmissä aina on, koska ääni konvertoidaan analogisesta digitaaliseksi ja sen jälkeen takaisin digitaalisesta analogiseksi kuuntelua varten. Tämä viive on usein hyvin pieni, jonka esimerkiksi kitaristit enemmänkin tuntevat kuin kuulevat ja sen aistii ”tatsin” katoamisena. Käytämme Furman HDS-16 täysanalogista kuulokekuuntelujärjestelmää. Jokainen bändin jäsen saa käyttöönsä 16-kanavaisen kuulokemikserin, josta voi rajattomasti säätää kuuntelubalanssia. Tässä järjestelmässä ei ole minkäänlaista viivettä, ellemme välttämättä halua kytkeä sen efektiluuppiin delayta, mutta se on aivan eri viive se. Monille muusikoille on tuttua, että pohjaäänitysten aikana bändin keskinäinen kommunikaatio on kuulokkeiden ja toisinaan kaikuisan rumpuhuoneen takia haastavaa. Furman-järjestelmässä on sisäänrakennettu talkback-nappi, jota painamalla kommunikointi ääntä korottamatta onnistuu muusikoiden sekä äänittäjän välillä vaivattomasti.

Haluamme soittaa kaiken livenä. Soveltuvatko tilanne tällaiseen, tuleeko mikkeihin vuotoa ja mikä tärkeintä; voimmeko äänittää laulun samaan aikaan muiden soittimien kanssa?

Studiomme soveltuvat erinomaisesti live-äänittämiseen ja sitä kaikille bändeille nykyään suosittelemme. Laulu voidaan taltioida samaan aikaan muun bändin kanssa ilman, että yksikään instrumentti vuotaa lauluraidalle. Rumpali, basisti, kitaristit ja kosketinsoittaja ovat yleensä samassa huoneessa näköyhteyden tiukentaessa yhteissoittoa. Solisti laitetaan täysin äänieristettyyn huoneesseen, joten vuotoa muista instrumenteista ei tule. Mikäli vuoto ei ole ongelma ja näköyhteys laulajan sekä muun bändin välillä on välttämätöntä, voi solisti toki olla samassa huoneeseessa muun bändin kanssa.

Nauha on kuulemma melko kallista. Sisältyvätkö kelanauhat hintaan?

Nauha on kyllä jonkin verran kovalevytilaa tyyrimpää. Moniraitaäänityksessä käytämme Recording The Masters SM900 kahden tuuman nauhaa. Emme koskaan uudelleenäänitä muissa sessioissa käytettyjen nauhojen päälle, vaan käyttämämme nauha on aina käyttämätöntä. Kun työstetään 1-3 normaalimittaista biisiä, tarjoamme nauhan veloituksetta. Muissa tapauksissa bändin tulee ostaa käytettävä kelanauha, jota saa meidän kauttamme. Säädämme nauhurimme aina etukäteen kyseiselle nauhaerälle sopivaksi, joten mukanaan ei nauhoja tarvitse raahailla. Teemme kaikki miksaukset Recording The Masters SM900 1/4″ nauhalle, jonka sisällytämme hintaan riippumatta siitä, kuinka monta kappaletta sessiossa työstetään.

Monet studiot miksaavat yhtä biisiä päivän jos toisenkin ja sellaiseen meillä ei ole teidän hinnoillanne varaa. Minkä verran miksaamiseen pitää varata aikaa?

Emme enää miksaa muualla tietokoneelle äänitettyä materiaalia. Silloin kun vielä niin teimme, yhteen biisiin kului noin päivän verran masterointeineen. Kun miksaamme itse kelanauhalle äänittämiämme kappaleita, saamme yleensä päivässä miksattua ja masteroitua 3-4 biisiä. Jotkut sessiot voi tehdä nopeammin ja joihinkin kuluu hieman enemmän aikaa riippuen esimerkiksi kappaleiden kestosta ja siitä, onko samalle raidalle äänitetty useita instrumentteja. Lyhyitä punk-vetoja miksaa luonnollisesti päivässä enemmän kuin 15-minuuttisia proge-eepoksia, joissa samalla raidalla on useampia instrumentteja. Jokainen bändi on erittäin positiivisesti yllättynyt kelanauhasessioidemme miksauksien vauhdista, laadusta sekä vaivattomuudesta. Suosittelemme olemaan studiolla läsnä miksausten aikana, sillä näin miksausversio 1 on aina se, joka päätyy levylle eikä tarvetta toisiin saati kymmenensiin versioihin ole.

Kiinnostuitko #fullanalogexperiencestämme?