Ethän tee tätä yleistä virhettä lauluäänityksessä?

If you like this post please share it with your friends!

Pelkkä ajatuskin lauluäänityksestä aiheuttaa suuressa osassa solisteja valtavia pelontunteita. Missä vaiheessa lauluäänitys onkaan muuttunut niin vastenmieliseksi ja luotaantyöntäväksi? Eikö sinustakin olisi mukavaa, jos voisit äänittää laulut hyvällä fiiliksellä turhia hieromatta ja olla kerrankin tyytyväinen lopputulokseen? Tässä kirjoituksessa annan sinulle tärkeän vinkin, eli ethän tee tätä yleistä virhettä lauluäänityksessä. Tämä kirjoitus auttaapi laulajan ohella myös äänittäjää.

10 vinkkiä biisinkirjoitukseen -opas

Ethän tee tätä yleistä virhettä lauluäänityksessä?

25 vuoteeni äänialan ammattilaisena mahtuu sangen kirjava kattaus laulajia sekä lauluäänityskokemuksia. Mielestäni juurikin kokemus on se, jonka avulla jokainen pääsee parempaan lopputulokseen. Kokenut hieroja näkee jo asiakkaan sisään astellessa viitteitä siitä, mikä lihasjumin aiheuttaa ja kuinka sitä lähdetään purkamaan. Kokenut tv-juontaja on kameroiden edessä kuin kotonaan, kun taas vasta-alkajalla menee usein jauhot suuhun.

Toista tuhatta lauluäänitystä tehtyäni koen olevani riittävän kokenut lauluäänitystenkin suhteen, jotta voin auttaa sinua kohti parempaa lopputulosta. Kirjoituksessani Parempaa lauluäänitystä annan paljon vinkkejä, joihin suosittelen sinua tutustumaan. Tässä kirjoituksessa en kuitenkaan käy uudelleen läpi kaikkia kyseisessä postauksessa kertomiani asioita. Keskitymme yhteen tärkeään seikkaan, jolla jokainen laulaja sekä äänittäjä voi helposti parantaa laulukokemuksen ohella myöskin lopputulosta.

Lue lisää: Parempaa lauluäänitystä osa 1

Lauluäänitys
Alexi Laihon lauluäänitys Neumann U67 -putkimikrofonilla Children Of Bodom -yhtyeen albumille Astia-studio A:ssa 2000-luvun alussa.

“Mennäänkö sana kerrallaan?”

Muutaman kerran lauluäänitys on johtanut erikoiseen tilanteeseen, jossa päädyimme solistin pyynnöstä äänittämään lauluraitoja yksi sana kerrallaan. Nykyään en moiseen enää suostuisi. Koen kuitenkin erittäin hyväksi tuollaiset kokemukset, etenkin voidessani jakaa ne sinun kanssasi täällä blogissani. En siis suosittele yksi sana kerrallaan äänittämistä kenellekään.

Vaikka moinen erikoisuus saattaa ajatustasolla olla joskus jopa hieman houkuttelevaakin, vie metodi lauluraidan mahdollisimman kauas todellisuudesta juurikin siinä negatiivisessa mielessä. Jokaista sanaa erikseen äänitettäessä on sangen vaikea saada äänen väri, mahdollinen nuotti, fiilis, intensiteetti ja noin kymmenen muuta pientä vivahdetta pysymään jatkuvasti samana. Tällaisesta toiminnasta on luonnollisuus kaukana ja ellet ole hyvin kokeilunhaluinen sekä valmis työstämään lyhyttäkin pätkää pitkään, en moista toimintatapaa suosittele sinullekaan.

10 vinkkiä biisinkirjoitukseen -opas

“No entä rivi kerrallaan?”

Tätä harrastin yhdessä vaiheessa paljon. Ja saatan harrastaa vieläkin, jos joku peijooni on tunkenut kappaleen aivan liian täyteen tekstiä ja jättänyt aivan liian vähän hengitystaukoja. Tällaisissa tapauksissa viimeisenä oljenkortena ehdotan rivi kerrallaan äänittämistä. Normaalitilanteessa en kuitenkaan tätä lähestymistapaa suosittele. Jos tunget kipaleen täyteen tekstiä, miten aiot selvitä keikoista? Laulaako joku muu joka toisen rivin vai jätätkö puolet laulamatta? Esituotanto on pahasti pettänyt, jos tällaiseen tilanteeseen olet joutunut. Nimimerkillä; minullakin on esituotanto joskus pahasti pettänyt. Esituotantoon kannattaapi aina panostaa.

Jos lauluäänitys rivi kerrallaan on ainoa vaihtoehto, kannattaa ensin vetää koko osan parittomat rivit ja sen jälkeen toiselle raidalle kaikki parilliset rivit yhdellä otolla. Vieläkin parempaan lopputulokseen pääset, jos vedät koko biisin alusta loppuun ja jätät niissä kohdissa parilliset rivit laulamatta, mitkä on ängetty liian täyteen. Jälkiäänityksellä sitten vain ne puuttuvat kohdat ja mieluusti yhdellä eheällä otolla. Tee tämä tunneryöpyn vallassa, laula jokainen sana suoraan sydämestäsi ja homma alkaa kuulostaa erinomaiselle!

Lauluäänitys
Rajaton-lauluyhtyeen Hannu Lepola Astia-studio A:n lauluhuoneessa Neumann U67 -putkimikrofonin äärellä 2018.

Tauon tärkeys

Harva kuuntelija jaksaa kuunnella täysin tauotonta lauluraitaa. Otetaanpa tähän väliin oivallinen laulu ja piano vertaus albumilta, joka vietti tauotta 741 viikkoa Yhdysvaltojen Billboard 200 -listalla. Suosittelen katsomaan valaisevan dokkarin tämän huikean lätyn työstämisestä. Viittaan tässä tietenkin erinomaisen Classic Albums -sarjan Pink Floydin vuoden -73 legendaariseen Dark Side Of The Moon -albumin jaksoon. Basisti Roger Waters puhuu todella fiksuja kuvaillessaan lauluosioita tunnelmallisessa Us And Them -kipaleessa. Sekä laulu että pianosoolo jättävät paljon tilaa kaikelle muulle ja tämähän toimii vallan loistavasti.

Omalta osaltani kappaleen kirjoittamisessa on oivallista taukojen jättäminen kaikujen toistamiselle.
-Roger Waters

Voit kuunnella Us And Them -kappaleen tästä. Tai jos kuuntelet sen analogisen signaaliketjun vinyyliltä, voi sinunkin silmääsi mennä roska kesken kaiken. Striimauspalveluiden kautta moinen tunnereaktio on äärimmäisen harvinaista, kun taas ilman digimuunnosta kuunneltuna sangen yleistä. Jos musiikki ei aiheuta suurta tunnereaktiota, ei vika välttämättä ole sinussa vaan kuunteluformaatissasi…

Lue lisää: Vinyylilevyt ja kuinka parantaa musiikkinautintoa

Älä siis tunge kappaletta täyteen tekstiä, vaan muista jättää myös taukoja. Tauko on aivan yhtä tärkeä kuin laulettu/huudettu sana.

10 vinkkiä biisinkirjoitukseen -opas

Sanoitus ja sanottava

Valtaosa bändeistä kirjoittaa sanat aina viimeiseksi. Entäpä jos klassikkoalbumeiden tavoin aloittaisitkin biisinkirjoituksen viimeistelemällä sanat ensin täysin valmiiksi? Näin voit rakentaa melodian sekä sointukulun tukemaan tekstiä ja löydät musiikin tekemisestä aivan uusia puolia. Tälläkin tavalla voit erinomaisesti erottua massata!

Lähes kaikki on jo sanottu, mutta se ei tarkoita sitä, että voit laulaa pelkkää höpöhöpöä. Jos sinulla ei ole mitään sanottavaa, on parempi olla hiljaa. Kirjoita teksti aina suoraan sydämestäsi. Älä pelkää olla rehellinen ja itseasiassa älä ole mitään muuta, kuin vain ja ainoastaan rehellinen! Kuulijaa koskettaa rehellisyys ja aitous.

Lauri Penttilä Horna-yhtyeen Hiidentornin äänityksissä
Nazgul von Armageddon aka Lauri “Werwolf” Penttilä Horna-yhtyeen lauluäänitysten tiimellyksessä Astia-studiolla 90-luvun lopulla.

Miten saan lauluäänityksestä parhaan mahdollisen lopputuloksen?

Älä siis tee tätä yleistä virhettä lauluäänityksessä ja äänitä sana tai edes rivi kerrallaan. Harjoittele tekninen puoli hyvissä ajoin ennen sessiota ja äänitä lauluraita yhdellä otolla. Hakeudu ennen äänitystä oikeaan mielentilaan ja sulje kaikki ulkopuoliset häiriötekijät pois – myös puhelin, joka kannattaapi laittaa lentotilaan koko studiopäivän ajan.

Likimain kaikkia mahdollisia lauluäänitysvariaatioita testattuani, annan sinulle tärkeän suosituksen. Pääset parhaaseen lopputulokseen äänittäessäsi laulun yhdellä eheällä otolla alusta loppuun. Kun tätä äänitystapaa verrataan sana kerrallaan äänittämiseen, saundaa lauluraita huomattavasti eheämmälle, kun se on yhdellä äänityskerralla taltioitu. Tekstiin ja biisin sopiva fiilis sekä se, että tarkoitat mitä sanot, vievät sinut ison askeleen lähemmäs onnistumista.

Tässä muutamia testaamiani lauluäänitysvariaatiota:

  • laulaja laulaa seisoviltaan
  • laulaja laulaa istuviltaan
  • laulaja laulaa makuuasennossa
  • laulaja laulaa selvinpäin
  • laulaja laulaa humalassa
  • laulaja laulaa aamulla
  • laulaja laulaa päivällä
  • laulaja laulaa illalla
  • laulaja laulaa yöllä
  • laulaja laulaa sana kerrallaan
  • laulaja laulaa rivi kerrallaan
  • laulaja laulaa koko biisin yhdellä eheällä otolla
  • laulaja laulaa ja äänittäjä äänittää, eikä paikalla ole muita
  • laulaja laulaa, äänittäjä äänittää ja paikalla on valtavasti väkeä
  • laulaja laulaa telineessä olevaan mikrofoniin
  • laulaja laulaa kädessä pidettävään mikrofoniin
  • laulaja laulaa studiossa sisällä
  • laulaja laulaa studion ulkopuolella taivasalla
  • laulaja laulaa vaatteet päällä
  • laulaja laulaa ilman vaatteita
  • kitaristi on tarkkaamossa alasti, kun laulaja laulaa
  • kitaristi seisoo päällään tarkkaamossa, kun laulaja laulaa
  • kaikilla studiossa olevilla on vaatteet päällä
  • kaikki studiossa olevat, laulaja sekä äänittäjä mukaan lukien, ovat alasti äänitystenkin aikana

Lauluäänitys ja fiilis

Ennen äänitystä kannattaa hakeutua oikeaan mielentilaan. Jos biisi on kovin energinen tai kiukkuisa, olen joskus laittanut solistin juoksemaan täysillä studiorakennuksen ympäri kolme kertaa. Hänen kirmatessa takaisin laulukoppiin, painan äänityksen päälle ja näin saamme mukaan loistavaa, autenttista keikkapuuskutusta! Siihen ei sana kerrallaan äänittäessä yleensä päästä.

Jokainen biisi, tai joskus jokainen rivi, kannattaa laulaa sille henkilölle, jolle teksti on kirjoitettu. Voit myös mielessäsi mennä siihen tilanteeseen, josta teksti kertoo. Kaikkein tärkeintä laulamisessa on, että tarkoitat mitä sanot. Jos et itse usko sanomaasi, ei usko kukaan muukaan. Usko siis itseesi ja ole aina aito!

Lauluäänitys
Jarkko Ahola lauluäänityspuuhissa Teräsbetoni-yhtyeen platinaa myyneelle Metallitotuus-debyyttialbumille Astia-studio A:ssa 2005.

Miellyttävämpi lauluäänitys paremmalla lopputuloksella

Kiitos, kun sain jakaa kanssasi lauluäänitys-vinkin, jonka avulla pääset varmasti parempaan lopputulokseen. Toivon sydämestäni, että kokeilet kaikkia neuvojani, sillä olen vuosien saatossa nämä vinkit kaikkein toimivimmiksi havainnut.

Jos koet kirjoituksestani olleen sinulle hyötyä, niin jaathan tämän postauksen sosiaalisessa mediassa. Tällä tavalla hyödyllinen informaatio auttaa mahdollisimman monia.

Oletko pettynyt siihen, mille laulusi äänitettynä kuulostaa? Tuntuuko, ettei artikulaatio ja tunnetila meinaa välittyä bändisi taltioinneilta? Klikkaa tästä ja lue kuinka voit kerrankin olla tyytyväinen äänitteellä olevaan lauluun. Kiitosten paljous ja kaikkea Hyvää!

10 vinkkiä biisinkirjoitukseen -opas

Astia-studio tarjoaapi täysanalogista äänityspalvelua lähes 30 vuoden kokemuksella, josta kaukaisimmat asiakkaat ovat saapuneet nauttimaan jopa 9 000 km takaa Yhdysvalloista sekä Venäjän etäisimmästä kolkasta, Vladivostokista asti.

Kirjoittaja