Mitä jos äänityssessio olisikin kaaoksen sijaan upea kokemus?

If you like this post please share it with your friends!

Äänityssessio, tuo lähes välttämätön paha, ei useinkaan liene sitä kaikkein mielekkäintä puuhaa. Etenkin bändin itse äänittäessä itseään, on taltioiminen monasti sangen vastenmielistä. Jos äänitykset ovat täynnä epätietoisuutta ja riitelyä, välittyy se pahimmillaan myös purkitetusta veisusta. Eikö sinustakin olisi mahtavaa, jos äänityssessio olisikin kaaoksen sijaan upea kokemus? Sellainen, jonka jälkeen haluat päästä kokemaan saman uudelleen ja uudelleen? Olitpa muusikko tahi äänittäjä, näiden neljän vinkin avulla avulla teet äänityksestäsi huomattavasti mielekkäämpää.

Oletko valmis huikeaan sessioon Astia-studiolla

Mitä jos äänityssessio olisikin kaaoksen sijaan upea kokemus?

Muistan, kuinka 16-vuotiaana vuonna 1993 menin ensi kertaa ihka oikeaan studioon taltioimaan musiikkiani kelanauhalle. Muistan edelleen nauhan tuoksun ja kuinka vaikuttava tuo kokemus minulle sekä bändikavereilleni oli. Osaava äänittäjä ohjeisti ja sai meistä puristettua parhaan mahdollisen lopputuloksen. Äänityssessio teki minuun niin lähtemättömän vaikutuksen, että hommasin 8-raitaisen kelanauhurin sekä pikkumikserin ja tällä tiellä olen yhä. On mahtavaa saada jakaa studiollani käyville bändeille noita samoja aistumuksia ja fiiliksiä, joita itse silloin sain.

Mieti hetki studiokokemuksiasi. Ovatko ne olleet parasta ikinä vaiko ennemminkin vastenmielisiä tilaisuuksia? Yllättävän moni kertoo äänittämisen olevan epämiellyttävää ja usein johtavan riitoihin. Ovatpa monet bändit päätyneet miehistövaihdoksiin ja jopa hajoamaan kesken äänitysten. Tällä kertaa annan sinulle vinkkejä, kuinka parannat äänityskokemustasi ja löydät musiikkisitaltioimisen riemun uudelleen.

Mitä jos äänityssessio olisikin kaaoksen sijaan upea kokemus?
Astia-studion majoitustilojen olohuoneessa on miellyttävää kuunnella vinyylilevyjä sekä katsoa VHS-elokuvia.

1. Panosta viihtyvyyteen

Kun 13 vuotta sitten tein suuren remontin Astian majoitustiloihin ja kulahtaneiden tapettien tilalle laitoimme 140 vuotta vanhoja hirsiä, huomasin muutoksen sessioissa. Yleinen fiilis muuttui paremmaksi ja bändit jopa tuntuivat soittavan tiukemmin. Nikke Knattertonin tavoin vedin tästä johtopäätöksen; viihtyvyys vaikuttaapi lopputulokseen. Usealta mantereelta saapuneet bändit sekä levy-yhtiöiden edustajat ovat kehuneet, kuinka viihtyisät tilat Astialla on ja kuinka “hyvä tunnelma” studiossa vallitsee. Tämä kaikki kuuluu lopputuloksessa. Mikäli pyörität studiota, suosittelen lämpimästi panostamaan äänitys- sekä oleskelutilojesi viihtyvyyteen. Se on oiva tapa parantaa äänitysjälkeäsi.

Soittotiloissa rauhoittavat värit auttavat bändiä pääsemään tunnelmaan. Suuret ikkunat ulos voivat olla todella hyvä asia, mutta jos ikkunoista paistaa aurinko kirkkaasti sisään, se saattakin olla huonontava tekijä joidenkin tyylilajien taltioimisessa. Metallimusiikki ja kirkas auringon valo harvemmin sopivat yhteen. Suomen ensimmäinen Idols-voittaja Hanna Pakarinen ihastui suuresti Astian lauluhuoneeseen. Kuten Parempaa lauluäänitystä -kirjoituksessani kerron, hän loi Astian laulukopin tunnelman Helsinkiläiseen studioon esimerkiksi teippaamalla suuret ulkoakkunat jätesäkeillä umpeen.

Lue lisää: Parempaa lauluäänitystä osa 1

Oletko valmis huikeaan sessioon Astia-studiolla

Siisteys lisää viihtyisyyttä

Pidä äänitypaikkasi puhtaana. Vuosien saatossa tavarat helposti kertyvät ja “unohtuvat” huoneen nurkkiin sekä käytäville. Välillä on hyvä havahduttaa itsensä vaikkapa jyrkisukulamaisella Hotellit kuntoon -vierailulla ja olla hetki Jymynä Jymyn paikalla. Katso kaikkea, kuin saapuisit paikalle ensimmäistä kertaa ja vie turhat sekä käyttämättömät rojut varastoon, kierrätyskeskukseen tahi lahjoita ne niitä enemmän tarvitseville.

Jos äänität treenikämpällä, voit pienellä vaivalla parantaa viihtyvyyttä. Treeniksellä tosin harvoin pääsee studiotason äänityslaatuun jo akustiikallisista syistä lähtien, mutta viihtyvyydellä voi kompensoida paljon. Valaistus, puhtaus ja tunnelmalliset värit auttavat pääsemään fiilikseen.

On tärkeää, että niin soittajilla kuin laulajallakin on oma rauha. Jokainen meistä tietää sen inhottavan tunteen, aivan kuin joku tuijottaisi selkään. Käännymme ympäri ja näemme, että joku todellakin katsoo. Silmät kirjaimellisesti tuntuvat selässä. Äänitystilanteessa tämä on yksi niistä asioista, joka suuresti häiritsee niin soittajaa kuin laulajaakin. Anna siis aina äänitettävälle täydellinen rauha. Ohjeista huoneessa olevia vaikka näpläämään mieluummin kännykkää, kuin tuijottamaan äänitettävää.

Mitä jos äänityssessio olisikin kaaoksen sijaan upea kokemus?
Astia-studion majoitustilan keittiön seinät ovat patinoituneita hirsiä 1800-luvun lopulta.

2. Äänitä mahdollisimman valmista saundia

Tämä aihe oli sen verran laaja, että kirjoitin siitä sinulle kokonaisen blogikirjoituksen selkein esimerkein. Pääset lukemaan Tästä syystä musiikkisi saundaa paremmalle, kun prosessoit raidat äänitysvaiheessa -kirjoitukseni tästä. Käydään kuitenkin vielä aiheeseen liittyviä asioita läpi, koska sen vaikutusta ei voi liiaksi painottaa.

Treeniksellä rummut on helppo äänittää, kun kytket kourallisen mikkejä äänikortin kautta läppäriin. Kuten olen useammassa kirjoituksessani sekä YouTube-videollani demonstroinut, tällä metodilla huomattava määrä nyansseja katoaa ja rummut eivät saundaa vain ponnettomalle vaan myös tuhnummalle, kuin millään valmiilla albumilla.

Todella pitkään olen äänittänyt mahdollisimman valmista saundia ja poikkeuksetta jokainen bändi tästä tyylistä kovasti tykkää. Ensin he ihmettelevät, kuinka uskallan prosessoida niin rankasti äänitysvaiheessa. Ja entä jos miksauksessa pitäisi vaikka alkaa valikoimaan kitarakaikuja tai korostaa eri taajuuksia virvelistä? On hämmentävää, kuinka nössöiksi muusikot ovatkaan muuttuneet, sillä monet eivät uskalla tehdä mitään päätöksiä peläten kaikkivoipaa miksaajaa. Voi sitä valituksen määrää, jos tuo absoluuttisen päätäntävallan omaava raitojen yhdistelijä ei voisikaan valita haluamiaan kaikuja, vaan joutuisi käyttämään valmiiksi äänitettyjä! Sehän olisi vallan hirveää, sillä miksaus saattaisi valmistua nopeammin ja bändi olla tyytyväinen jo ihan ensimmäiseen miksausversioon. Kerrassaan kamalaa!

Onneksi itse miksaan kaikki omat äänitykseni, joten voi luvata, ettei miksaaja suutu äänittäjän tekemiin ratkaisuihin. Miksaus on itseasiassa todella nopeaa ja saundaa hämmentävän hyvälle.

Nopeampaa miksausta paremmalla saundilla

Mitä valmiimpaa saundia äänität, sitä miellyttävämpi kokemus äänityssessio on bändille ja sitä nopeampaa on miksaaminen. Kun koko session ajan kuuntelet lähes lopullista miksausta, tiedät tarkkaan mille biisisi tulee kuulostamaan ja vältyt ikäviltä yllätyksiltä. Miksaajia tämä tosin voi hämmentää, sillä heidänhän ei tällä tavoin työstäessä tarvitse tehdä juuri mitään muuta kuin säätää balanssit kuosiin. Antaisin kyllä miksaajan tehdä kaikki päätökset, jos kyseessä olisi hänen musiikkinsa. Älä unohda, kenen musiikista sekä urasta tässä onpi pohjimmiltaan kyse. Annan vielä vinkin; se ei todellakaan ole sen, joka yhdistääpi äänitetyt raidat…

Valmiin saundin äänittämisessä on hienoa myös se, että itse saundi on parempi. Yksinkertainen A/B-vertailu todistaa, että äänittäessäsi rummut eq:n ja kompressoreiden läpi tehden mahdollisimman lopullisen rumpusaundin ennen A/D-muunnosta, kuulostaa lopputulos huomattavasti paremmalle, kuin jos teet täysin identtisen prosessoinnin vasta äänityksen jälkeen. Mitä valmiimpaa saundia äänitysvaiheessa kuuntelet, sitä miellyttävämpi on äänityskokemuksesi ja sitä paremmalle musiikkisi saundaa. Näin vältyt myös ikäviltä yllätyksiltä ensimmäistä miksausversiota kuunnellessasi.

Mitä seuraavista rumpusaundeista haluaisit kuunnella koko sessiosi ajan? Katso video ja valitse sinua miellyttävin versio.

3. Panosta ilmapiiriin ja tunnelmaan

Mitenkäs se nyt olikaan… musiikin pitää olla robottimaista suorittamista? Eikun juuri se toinen ääripää! Musiikki on parhaimmillaan taidetta, jossa mennään fiilis edellä. Vaikka olen 25 vuotta opetellut äänen käyttäytymistä ja kuinka hardware, mikrofonit, akustiikka ja kaikki muu siihen vaikuttavat, on tekninen puoli vain 5 % kokonaisuudesta. Loput 95 % on psykologiaa. Hyvä äänittäjä/tuottaja osaa luoda rennon ilmapiirin, jossa ei ole vain hyvä olla, vaan muusikot myös kokevat olonsa turvalliseksi. Hän minimoi häiriötekijät.

Tuskin kovin paljon arvostusta tulee sille, joka nauraa ilkeästi vääriä ääniä soitavalle kitaristille tai jos, kuten minulle on kerrottu, laulajalle sanotaan äänittäjän toimesta huonona laulupäivänä lämmittelyoton jälkeen: “Tuu vi**uun sieltä!”. Tämä voi pahimmassa tapauksessa iskostua artistin mieleen pysyväisesti ja näin ollen hän tuskin haluaa enää saman äänittäjän kanssa lauluaan taltioida.

Kannustava ilmapiiri johtaa parhaaseen lopputulokseen

Ole kuitenkin aina aito ja rehellinen kommenteissasi. Jos kannustus ei ole aitoa, moni herkkä muusikko sen aistii ja kukapa meistä haluaisi valehtelijoiden kanssa aikaansa viettää, taiteen tekemisestä puhumattakaan. Äänittäjän tulee aina olla luotettava henkilö. Jos bändi ei luota äänittäjään, on parempi lopettaa äänityssessio siihen paikkaan ja lähteä himaan.

Positiivinen kannustus on erittäin hyväksi havaittu ja onnistuminen on aina hyvä huomioida. Jos äänität itseäsi ja onnistut, voit vaikka taputtaa itseäsi olkapäälle kiitoksena hyvästä otosta. Jokainen haluaa kuulla positiivista palautetta ja sitä kannattaa aina antaa, kun siihen on syytä.

Jokaisessa sessiossa säädämme valaistuksen ja käyn henkilökohtaisesti kuuntelemassa jokaisen soittajan kuulokekuuntelubalanssin. Näin varmistan, että niiltä osin häiriötekijät on minimoitu. Mielestäni yksi äänittäjän tärkeimmistä tehtävistä on luoda sellainen ilmapiiri, jossa muusikoiden on helppo olla. Jos soittajana tai laulajana joudut keskittymään oman instrumenttisi sijaan häiriötekijöihin, et voi antaa parastasi. Tämä on myös yksi niistä syistä, miksen suosittele, että bändit äänittävät itse itseään. Tee vain yhtä asiaa kerrallaan ja pääset huomattavasti paremman sekä palkitsevamman lopputuloksen äärelle. Tämä pätee elämän jokaisella osa-alueella.

4. Äänityssessio ammattilaisen kanssa

Melko harva klassikoksi tituleerattu albumi on syntynyt bändin työstäessä kaiken itse alusta loppuun. Toki sellaisiakin onnistumisia on tehty, mutta jos bändiltä kysytään, on työmäärä melko valtava ja harva haluaa tehdä niin isoa urakkaa uudelleen. Eikö olisikin hienoa, jos voisit kerrankin keskittyä vain soittamaan tai laulamaan ilman jatkuvaa tasojen tarkkailua, kuuntelun ruuvaamista ja lopullisten ottojen valitsemista?

Vaikka olisit tehnyt 10 menestynyttä albumia, en suosittele äänittämään saati tuottamaan omaa musiikkiasi itse. Käänny mieluummin sellaisen henkilön puoleen, joka on tehnyt satoja tai tuhansia albumeita. Asiaa kuvaa mielestäni oivallisesti seuraava keikkavertauskuva. 10 keikkaa tehnyt voi luulla tietävänsä keikkailusta kaiken, mutta 1 000 keikkaa tehnyt tietää, ettei 10:n keikan jälkeen tiedä vielä yhtään mitään. Vaihdetaan keikat albumisessioiksi ja alamme ymmärtää ammattilaisen tärkeyden.

Ammattilaisiksi itseään tituleeraavia on valtavasti tarjolla ja nykyäänhän jokaisella läppärin omaavalla on “äänitysstudio”. Kannattaapi valita äänittäjä sekä studio tarkkaan, sillä mielestäni jokaisen tekijän kohdalla työjälki kertoo enemmän kuin suuret sanat. On hyvä kysellä kavereilta kokemuksia äänittäjän/tuottajan persoonallisuudesta, sillä jokainen haluaa varmasti osaavan kapteenin ruoriin.

Oletko valmis huikeaan sessioon Astia-studiolla

Miksi menisit kalliiseen studioon, kun voit äänittää ilmaiseksi treenikämpällä?

Treenikämppä-äänityksiin pettyneiden kannattaa harkita oikeaan studioon menemistä. Ammattimaisessa studiossa on akustiikka kohdallaan ja etenkin huoneen, jossa rummut äänitetään on syytä olla tilava sekä hyvin soiva. Rumpuhuone vaikuttaa saundiin todella suuresti ja pienessä dempatussa kopissa harvemmin syntyy maailmanluokan supersaundia.

Ammattilainen osaa ohjata aloittelevia sekä kokeneita bändejä, sillä hän on tehnyt satoja sessioita, joiden kokemuksella saa jokaisesta bändistä parhaan lopputuloksen puristettua ulos. Ammattilainen ikään kuin nostaa musiikkisi monta pykälää paremmaksi. Joskus sillä tarkoitetaan soittotiukkuutta ja sen parantamista, joskus erikoisten eli massasta erottuvien saundien ruuvaamista ja joskus tunnelman luomista sekä taltioimista.

Nykyään harva bändi saundaa poikkeavalle, sillä valtaosa musiikista on valitettavan geneeristä. Uskalla olla erilainen ja uskalla tehdä asiat eri tavalla kuin muut!

Mitä jos äänityssessio olisikin kaaoksen sijaan upea kokemus?
Anssi Kippo Astia-studio B:n tarkkaamossa Trident Vector 432 -miksauspöydän äärellä.

Erotu massasta

Lopetin reilut kaksi vuotta sitten tietokoneäänittämisen, kun lukuisten vertailujen jälkeen huomasin, kuinka valtavasti informaatiota tietokonetaltioinnissa kelanauhaäänittämiseen verrattuna katoaa. Minun piti pitkään pohtia, uskallanko olla niin radikaalisti erilainen ja tarjota ei-editointia, ei-lauluviritystä ja ei-rumpusämplejä bändeille. Onneksi kuitenkin ymmärsin, ettei moisia nauhataltioinneissa tarvita, sillä jopa aloitteleva bändi kuulostaa nauhalle taltioituna tiukalle sekä vireessä olevalle.

Mieti, kuinka paljon editointia ja tunetusta musiikkisi tarvitseekaan. Vai tarvitseeko sittenkään? Entä jos syy onkin sellaisessa äänitysformaatissa, jossa tunetus ja editointi ovat välttämättömiä. Siihen onpi olemassa oiva vaihtoehto!

Kelanauhaäänittäminen on erinomainen tapa erottua joukosta. Tallennusformaattien välisessä erossa ei siis ole kyse vain siitä, että saat täysin saman lopputuloksen rajoitetulla tallennusmedialla. Ero tietokone- ja kelanauhaäänityksen välillä on niin valtava, että jos kuulisit vertailun omin korvin, sinäkään et sen jälkeen haluaisi musiikkiasi taltioitavan tietokoneelle.

Ole rohkea ja ole erilainen! Älä mene ali siitä missä aita on matalin, vaan tee kaikki suurella kunnianhimolla ja aidosti. Klassikkoalbumeita ei editoida ja re-ampata kasaan. Ne synnytetään oikeilla soittimilla oikeissa musiikinsynnytyssaleissa!

Kerrataanpa vielä vinkkini mielekkäämmän äänityskokemuksen toteuttamiseksi:

1. Panosta viihtyvyyteen
Parempi viihtyvyys = miellyttävämpi äänityssessio = parempi äänitysjälki.

2. Äänitä mahdollisimman valmista saundia
Paremman saundin ohella nautit musiikistasi enemmän jo äänitysvaiheessa ja minimoit miksauspettymyksen mahdollisuuden.

3. Panosta ilmapiiriin ja tunnelmaan
Ripaus tästä taltioituu tietokoneelle ja huomattavasti voimakkaampana kelanauhalle.

4. Äänityssessio ammattilaisen kanssa
Jos hammaskivun yllättäessä valitset kokeilunhaluisen kaverisi sijaan ammattilais-hammaslääkärin, kannattaa harkita myös työskentelyä äänialan ammattilaisen kanssa.

Äänityssessio
Astia-studio B:n tunnelmallinen rumpuhuone saa rumpusi heräämään eloon.

Mielekkäämpi äänityssessio

Jos olet pettynyt äänityksien ohella myös äänityskokemukseesi, suosittelen lämmöllä kelanauhaäänitystä ammattilaisen hellässä huomassa. Nämä vinkkini toimivat hyvin, missä ja kenen kanssa tahansa äänitätkin. Myös tietokoneäänityksessä treenikämpällä.

Olet sydämellisesti tervetullut Astia-studiolle taltioimaan musiikkiasi kanssani. Kelanauhasessio on jotain aivan muuta, kuin tietokoneäänitys. Nauhalle taltioituu vahvistimesi täysin samanlaisena, kuin mille se saundaa vahvistimen vieressä. Et kuule vain rumpujesi todellista saundia, vaan myös kaikki pienetkin nyanssit välittyvät huomattavasti tietokonetaltiointa paremmin. Laulajat ihmettelevät lauluaan nauhalta kuunnellessa, kuinka paljon elävämmälle he kuulostavat. Nämä erot kuulet jopa huonolaatuisesta mp3:sesta.

B-studiomme on oiva ponnahduslauta nauhasessiota kohti, sillä siellä voit taltioida musiikkiasi tietokoneelle akustisesti erinomaisissa tiloissa analogista laitteistoa käyttäen. Akustiikka sekä analoginen laitteisto parantavat saundiasi myös tietokonetaltioinnissa.

Lue lisää: Näin parannat tietokoneäänityksesi saundia Astialla

Tee äänityksestä upea kokemus!

Kiitos, kun sain jakaa kanssasi äänityskokemusta parantavia seikkoja. Missä tahansa äänitätkin, toivon sydämestäni, että voit keskittyä yhteen asiaan kerrallaan inspiroivassa ympäristössä inspiroivien henkilöiden kanssa ja taltioida taltioimisen arvoisia hetkiä. Jätä hieno musiikkiperintö ja ole rohkeasti erilainen! Älä käytä samoja rumpusämplejä kuin muut. Itse asiassa älä käytä rumpusämplejä lainkaan. Ole aito ja ole erilainen. Erotu massasta ja tee jotain, mitä kukaan muu ei tee!

Kun koet kirjoituksestani olleen sinulle hyötyä, jaathan sen sosiaalisessa mediassa. Näin autat mahdollisimman monia pääsemään tämän tärkeän informaation äärelle.

Entä jos äänityssessio todellakin olisi kaaoksen sijaan upea kokemus? Laita minulle yksityisviestiä klikkaamalla tästä, niin jatketaan keskustelua. Kiitosten paljous ja kaikkea Hyvää!

Oletko valmis huikeaan sessioon Astia-studiolla

Astia-studio tarjoaapi täysanalogista äänityspalvelua lähes 30 vuoden kokemuksella, josta kaukaisimmat asiakkaat ovat saapuneet nauttimaan jopa 9 000 km takaa Yhdysvalloista sekä Venäjän etäisimmästä kolkasta, Vladivostokista asti.

Kirjoittaja