Parempaa lauluäänitystä osa 1

If you like this post please share it with your friends!

Mihin suurin osa kiinnittää huomion musiikkia kuunnellessaan? Mikä useimmiten saadaan valmiiksi viimeisenä ja mihin valtaosa muusikoista ei keskity? Tällä kertaa lauluni aiheena ovat laulu-hommat ja haluamme jakaa ymmärtämystämme aiheesta parempaa lauluäänitystä.

Tärkeintä niin laulussa, kuin elämässäkin on vetää tunteella.
Noora Korppi / Faulty Messenger

Biisinkirjoitus

Valitettavasti jotkut bändit yhä saapuvat studioon keskeneräisten lauluosioiden kanssa. Toki tämä on joskus johtanut erinomaisiinkin lopputuloksiin, sillä voimmehan studiossa hienosäätää ja viilata osiot kuosiin, kuten Sessioon valmistautuminen kirjoituksessamme kerromme. Aikaa siihen toki tällöin kuluu tavallista enemmän. Joitakin vuosikymmeniä sitten laulu ja etenkin teksti sekä sen tunnelma oli biisin perusta, jota musiikki ja sävelet tukivat. Kannustan kaikkia aloittamaan biisinkirjoituksen tekstistä. Tämä tuo taatusti uutta (lue: vanhaa) lähestymiskulmaa kirjoitusprosessiin ja tekee veisusta vahvemman.

Kirjoita itsellesi tärkeistä aiheista. Vuodata sydämesi tekstiin äläkä arkaile olla rehellinen. Itseasiassa älä ole mitään muuta kuin rehellinen. Aitous vetoaa kuulijaan ja etenkin tänä ei rauta- eikä kupari- vaan muovikaudella, jota olemme yhdessä todistamassa, aidot ja rehelliset asiat ovat valttia! Lyriikan kirjoittamista voi tavallaan verrata striptease-esitykseen, sillä siinäkin paljastetaan sellaista, mitä kaikki eivät ihan joka päivä itsestään paljasta. Älä siis ujostele, vaan kirjoita aidosti ja rohkeasti tunteistasi.

Yksi yleisimmistä ongelmista on, että joku on mennyt kirjoittamaan aivan liikaa sanoja ja unohtanut jättää hengitystaukoja solistille. Näissä tapauksissa pyydän solistia välittämään terveiseni tälle kirjoittajalle, että jatkossa moiset asiat voisi ottaa huomioon vaikkapa laulamalla tekstiä läpi treeniksellä ennen sessiota. Päästetty ääni on aivan yhtä tärkeä kuin tauko. Nuotin aloittaminen oikeaan aikaan on aivan yhtä tärkeää, kuin sen lopettaminen. Kunnollinen treenaus ja livedemo treenikämpällä paljastavat mille biisi oikeasti kuulostaa ja jos ei solisti ennätä hengittää, kannattaapi tekstin tiivistämistä ainakin harkita.

Lauluäänityksessä – niin kuin muissakin – on kaikkein tärkeintä, että laulajalla on hyvä, rento, turvallinen ja kotoisa olo. Työkaluna toimii vain ja ainoastaan oma keho, joten se on hyvin herkkä instrumentti häiriötekijöille.
Mariina Niittymäki

Äänityshommista

No mutta nytpä päästiin aiheeseen, josta olemme nähneet lukemattomia erilaisia toteutustapoja. Kokemukseemme perustuen emme suosittele äänittämään yhtä riviä kerrallaan, sana kerrallaan äänittämisestä puhumattakaan. Kyllä vaan, nuokin metodit on monen monta kertaa tullut testattua ja moista toimintaa emme kenellekään suosittele. Niillä ei ole mitään tekemistä todellisen lauluesityksen taltioimisen kanssa.

Ymmärrettävästikin solisti voi joskus olla hieman epävarma ja haluaa kuunnella jokaisen laulu-oton. Rivi, saati sana kerrallaan taltiointi ja sen välitön kuuntelu tarkkaamossa harvemmin johtavat hedelmälliseen lopputulokseen, ellei käytettävissä ole rajaton määrä studioaikaa sekä hermoja, eikä aina edes silloinkaan. Oikeassa mielentilassa ja tunnelmassa kun kappaleen laulaa yhdellä otolla alusta loppuun, ollaan yleensä juurikin aitojen ja oikeiden asioiden ytimessä.

Jari Väyliö from Oliver in Astia-studio

Astialla on aina ollut ihan helevetin hyvä kuuntelu. Se buustaa omaa tekemistä siellä kopissa tosi paljon.
Jari Väyliö / Oliver

Studiolaitteiden ja etenkin analogisten vimpainten käytön opetteluun voi helposti kulua useita vuosia ja silti tämä on vain 5% kaikesta, mitä äänittäjältä tarvitaan. Loppuosa on psykologiaa. On kyse siitä, kuinka luot oikeanlaisen ilmapiirin ja tunnelman, jossa jokainen bändin jäsen kokee olonsa turvalliseksi sekä rennoksi. Aamulla alamme keräämään momenttumia eli pyörittämään ”pienen pientä lumipalloa”, joka päivän aikana kasvaa valtavaksi juuri, kun lauluäänitys alkaa. Solistin tulee tuntea olonsa turvalliseksi ja tapahtuipa mitä hyvänsä, kukaan ei hänelle naura eikä anna liian tylyjä kommentteja. Laulajaa kannattaa mielestämme rohkaista kuvittelemaan itsensä keikkalavalle tai laulamaan sille henkilölle, jolle on sanat kirjoittanut.

Äänittäjänä Anssi on sopivan leppoisa ja vaativa. Ja ihan loputtoman positiivinen! Laulaminen kun on semmoinen aika herkkä ja henkilökohtainen laji, niin oli suorastaan terapeuttinen kokemus äänittää lauluja mestari Kipon hellässä huomassa.
Noora Korppi / Faulty Messenger

Montako ottoa se ottaa?

Olemme toki vuosien varrella vaatineet solisteiltakin lukemattomia lauluottoja. Huomasimme, että jokaisen äänitettävän kohdalla hyvät otot tulevat aina aaltoina; muutama hyvä otto, muutama kymmentä huonompaa ottoa ja sitten taas muutama hyvä otto. Kaikkihan on periaatteessa aaltoliikettä ja kiertää sykleissä; ääni, trendit, Tellus, lätkäyleisö sekä hyvät otot. Nykyään taltioimme laulut yleensä 1-3:lla otolla. Useimmissa sessioissa kyseessä on ensimmäinen otto, mikäli olemme koko päivän onnistuneet kasvattamaan fiilistä oikein ja tämä siis tarkoittaa, että olemme onnistuneet työssämme.

…kelalle nauhoittaminen ei ollutkaan niin työlästä, kuin aluksi pelkäsin.
Petri Lindroos / Ensiferum

Kun purkitin kolme albumia Children Of Bodom -yhtyeelle, albumien lauluosiot saatiin yleensä purkkiin yhdessä tai kahdessa yössä. Useimmat niistä jopa ensimmäisellä otolla. Alexi Laihon väkevä kyky heittäytyä zoneen lauluakin taltioitaessa on mielestämme yksi niistä avaimista, jotka tarvitaan onnistuneeseen lauluäänitykseen.

Astialla kiinnitettiin mielestäni enemmän huomiota fiilikseen. Laulukopin tunnelma, kuuloke balanssi jne. käytiin huolella läpi ja sitten ruvettiin vetämään hommaa purkkiin. Muualla olen huomannut, että keskittyminen oikeaan nuottiin pääsemiseen on noussut heti esille ja sitä on lähdetty fokusoimaan ensisijaisesti. Näin tunnelma tekemiseen latistuu nopeasti…
Jukka Pesu / The Rivet

Led Zeppelinin Whole Lotta Love -kipaleessa on muuten aikas siisti livelauluraidan vuoto, jonka voit diggailla tästä. Laulu äänitettiin uudelleen, mutta muiden instrumenttien kanssa vedetty livelaulu vuotaa instrumenttiraidoilta luoden loistavan efektin, jonka Michael Winslow onnistui erinomaisesti kopioimaan esitykseensä täällä.

Mitä hattua?

Monet äänittävät lauluaan kotona itse, koska se on edullista ja äänityksen voi aikatauluttaa miten parhaakseen katsoopi. Tämä on erittäin toimivaa demotukseen, mutta ammattimaiseen lauluäänitykseen emme moista suosittele. Kun laulat, sinulla on ”solistin hattu” ja kun kuuntelet yksin mitä sitä tulikaan vedettyä, joudut vaihtamaan ”tuottajan hattuun”. Kytkentä ja valmisteluvaiheessa päässäsi oli taas ”ääniteknikon hattu”. Kun joudut miettimään äänitystä tai vaikkapa äänitystasoa, vie tämä keskittymistä pois itse laulamisesta.

Tietokonetallennus tuntuu leikkaavan sen terävimmän kärjen tulkinnasta pois. Huomaan sen, kun demotan ja kuuntelen omia lauluraitoja.
Jukka Pesu / The Rivet

Useimmat meistä luulevat pystyvänsä tekemään monta asiaa samaan aikaan. Näinhän minäkin luulin. Keskity vain yhteen asiaan kerrallaan ja huomaat pian positiivisia vaikutuksia kaikilla elämän osa-alueilla.

Selkein ero tietokoneäänityksen ja kelanauhaäänityksen välillä on se, että jälkimmäisessä laulaja kuulostaa enemmän ihmiseltä kaikessa hauraudessaan, energiassaan ja läsnäolossaan. Se on korvaamattoman arvokas juttu.
Noora Korppi / Faulty Messenger

Kuinka parantaa tunnelmaa

Tämän tärkeyttä emme voi riittävästi painottaa. Joskus keikalla laulaessasi et kuule ääntäsi, valot osoittavat suoraan silmiin tai on aivan liian kuuma tai kylmä. Kaikki nämä vaikuttavat lauluusi ja juurikin tästä syystä me Astia-studiolla olemme panostanet huoletomaan ja luovaan ilmapiiriin. Tarjoamme laulajalle luksusta ja minimoimme kaikki mahdolliset negatiiviset asiat.

Hella from Jellyfish Inn in Astia-studio vocal booth

Astia-studion laulukoppi on silkkaa hyggeä!
Hella / Jellyfish Inn

Kun Suomen ensimmäinen Idols voittaja Hanna Pakarinen työsti paria kappaletta kanssamme, oli hän ällikällä lyöty Astian tunnelmasta. Hanna oli tottunut laulamaan kirkkaasti valaistussa huoneessa kahdella jalalla keskellä suurta huonetta seisten. Lauluhuoneissamme on tarkkaan valitut värit sekä rentouttava tunnelma. Sytytämme kynttilät ja himmennämme valot.

Astialla on mitä parhaimmat puitteet. Anssi osaa tehdä muusikoiden olon kotoisaksi ja hänen ammattitaitonsa sekä laitteistonsa on sitä luokkaa, ettei kenenkään tarvitse olla huolissaan.
Mariina Niittymäki

Kulmamonitori

Kun äänitin Impaled Nazarene -yhtyeen Nihil-albumia, Mika Luttinen (laulu) pyysi raahaamaan kulmamonitorin laulukoppiin. Kerroin ettei moista tarvita, sillä kuuntelu tapahtuisi kuulokkeilla. Mika nauroi ja tokaisi: ”Kun vanha mies huutaa, tuleepi selkä kipiäksi. Tuos nyt se kulmamonttu, jotta voin laittaa toisen jalan sen päällä ihan kuten keikalla ja pystyn huutamaan vaikka koko päivän ilman lihasjumitusta”. Kiitän Mikaa suuresti tuosta nerokkaasta ideasta! Siitä lähtien lauluhuoneissamme on ollut jalkatukena kulmamonitori, joka myös auttaa solisteja kuvittelemaan itsensä keikalle. Tämä on huomattavasti parantanut laulajien fiiilistä.

Petri Lindroos in Astia-studio A vocal booth

Astian lauluhuone on aina ollut tunnelmallinen himmeällä valaistuksellaan sekä varustettu tuiki tärkeällä monitorilla, jolla saa liven tuntua kopissa ollessaan. Itse käytän sitä aina.
Petri Lindroos / Ensiferum

Kun Hanna Pakarinen palasi jatkamaan sessiota, hän kertoi teipanneensa toisen studion suuret ikkunat jätesäkeillä umpeen sekä vieneen kynttilöiden ohella mukanaan myös kulmamonitorin. Hän siis vei toiseen studioon Astian laulukopin tunnelmaa ja tämä kuului parantuneena laulufiiliksenä.

Kuuloke-asiaa

Suosittelemme laulajia laulamaan toinen korva osittain kuulokkeen ulkopuolella. Tämä voi joskus auttaa parantamaan lauluvirettä ja toimii etenkin, kun äänitämme kuoro-osuuksia, missä useampi henkilö laulaa saman mikrofoonin ääressä yhtäaikaa.

Uskon, että kuuntelulla on myös paljon vaikutusta sille tunteelle, joka laulaessa syntyy ja välittyy.
Jari Väyliö / Oliver

Tuplaraitoja äänitettäessä kannattaa aiemmin lauletut tuplattavat raidat laittaa mutelle. Jos laulaja kuulee aiemman oton, hän ei erota kumpi tulee nauhalta ja kumpaa hän itse laulaa. Tämä aiheuttaa usein hyvin epävireisiä ottoja.

Tietokoneäänityksessä on kuuntelussa usein pieni viive, etenkin kun kuuntelu hoidetaan äänikortin ulostulosta. Kitaristeilla tämä tuntuu tatsin katoamisena ja eipä tuo viive solistienkaan laulamista juuri paranna. Astian A-studiossa voimme iloksenne tarjota täysin viivetöntä kuuntelua Furman HDS-16 -kuuntelujärjestelmän muodossa. 16-kanavainen henkilökohtainen monitorimikseri takaa täydellisen luuribalanssin ja kuulet kaiken ilman A/D-muunnoksesta johtuvaa viivettä.

Jukka Pesu from The Rivet in Astia-studio vocal booth

Katseet selässä polttelee, kuoropoikana seisominen ei tunnu oikealta, loisteputkivalo ja kanamunakenno-seinä ei silmää hivele, ja luurien säädöt ovat perseellään. Ratkaisu: laita kaihtimet kiinni, nosta jalka monitorin päälle, kynttilät ja tyylikäs itämainen matto antaa fiilistä ja säädä volumea luureihin itse….. onnistunut toistaiseksi vain Astialla!
Jukka Pesu / The Rivet

Virittääkö vaiko eikö?

Entäpä jos hiirellä virittämisen sijaan laulaisitkin osion uudelleen tai jättäisit nuotit virittämättä antaen osion olla hieman epävireinen? Melko moni on yhtä mieltä siitä, ettei Kurt Cobain välttämättä ollut maailman parhaiten vireessä laulava solisti. Älä toki ymmärrä väärin mitä tarkoitan. Hänen fiilis sekä biisinkirjoituksensa ovat huikeita, mutta täydellisessä vireessä hän ei laulanut. Entäpä jos Kurtin lauluraidat olisikin tunetettu kuosiin, vähän niin kuin Justin Bieberin tai muiden poppistarbojen!?! Enpä usko, että Nirvana olisi myynyt läheskään niin paljon levyjä, koska he eivät olisi kuulostaneet rehelliselle. Nyt herra Cobainin laulu sekä musiikki on 110% aitoa, juuri kuten pitääkin olla!

Mikäli laulusi poikkeuksetta ”täytyy tunettaa”, pitäisikö kuitenkin unohtaa laulajahaaveet ja vaihtaa harrastus vaikkapa leipomiseen, postimerkkien keräilyyn tai vaikka ryhtyä äänimieheksi.

Nykyaikaista musaa kuunnellessa tuntuu unohtuneen laulaja ja hänen oma saundi kaikkine virheineen. Siksi kai on autotune, joka mielestäni pitäisi kieltää kokonaan. Idolsia tulee katsottua välillä ja tämä ei juuri hurraa-huutoja aiheuta. Luulen, että monet nuoret eivät ymmärrä, että kappaleet, joita yrittävät laulaa ovat rankasti tunetettuja. Luonnollisuus tuntuu kadonneen tässä muovisessa maailmassa……
Jukka Pesu / The Rivet

Lue myös tämä: Parempaa lauluäänitystä osa 2

Noudata näitä ohjeita mikäli tavoitteena on mahdollisimman surkia laulusessio:

#1 Käytä paljon aikaa mikin ja muiden laitteiden valitsemiseen solistin odottaessa lauluvalmiudessa.
#2 Laita solisti laulamaan kappale mahdollisimman monta kertaa, kun testaat laittehia.
#3 Laulukoppiin mahdollisimman kirkkaat valot ilman himmennystä.
#4 Laita äänityksessä lauluun mahdollisimman paljon kaikua, jotta miksauksessa suorituksen kamaluus paljastuupi.
#5 Jos laulaja ei laula hyvin, tokaise: ”Tuu v*ttuun sieltä!”.
#6 Pistä solisti jälleen odottamaan, kun kytket, kokeilet eri laittehia tai kun käynnistät tietokoneet uudelleen.
#7 Säädä laulun voimakkuus luureihin joko aivan liian kovalle tai aivan liian hiljaiselle.
#8 Älä anna solistin itse säätää lauluvoimakkuutta.
#9 Aloita lauluäänitys heti kukonlaulun aikaan aamusella.

Viime sessiossa teimme vertailun kelanauha vs tietokone. Saundista hävisi muhkeus ja samalla se tuntui myös kapenevan. Tätä asiaa on vaikea kuvailla, mutta nauhalle tarttuu paremmin ääni ja kaikki muu.
Petri Lindroos / Ensiferum

Laulumikrofoni

Taltioimme lauluosiot yleensä 60-luvulla valmistetulla Neumann U67 -putkimikillä. Tokihan tämäkin mikki on myös mallinnettu plugariksi, joka on aivan yhtä lähellä aitoa ja alkuperäistä, kuten Playstation ratsastuspeli on aitoa hevosratsastuskokemusta. Ei vissiin ihan vielä ylletä sille aidon ratsastusnautinnonkaan tasolle… Tämä uskomattoman hyväsaundinen mikki on ollut käytössä bändeillä ja artisteilla, kuten The Beatles, Madonna, Michael Jackson, Queen ja lukemattomilla muilla maailman luokan laulajilla sekä artisteilla. Useimmissa sessioissamme taltioimme laulun tällä mikrofoonilla, mutta joskus solistin ääni kuitenkin toimii paremmin jollain toisella mikillä. Yksi ja sama asia ei äänihommissa todellakaan toimi joka tilanteessa ja tässä asiassa kokemus on valttia.

Haluan painottaa oppimaani tietokone- ja kelanauhatallennuksen eroa – joskus vanha tapa on parempi. Olen tyytyväisempi kelanauhaäänitykseen, sillä kuulostan enemmän omalta itseltäni.
Hella / Jellyfish Inn

Tykkäämme äänittää niin valmista saundia, kuin mahdollista ja siksi käytämme sekä eq:ta että kompressoria äänitysvaiheessa. Kuten kerromme Parempaa bassosaundia -kirjoituksessamme, eq:n käyttö bassoäänityksessä tai jopa sen miksauksessa on sellaista, mitä emme yleensä joudu tekemään. Ruuvaamme aina äänilähdettä niin kauan, ettei eq:ta tarvita. Sama pätee lauluun, mutta mitenkäs sitä solistia oikein ruuvataan? Neumann U67 -mikrofoonia käytettäessä eq:ta tarvitaan todella harvoin niin äänitys-, kuin miksausvaiheessa. Etäisyys mikrofooniin vaikuttaa saundiin ja samaa tekee myös lauluvoimakkuus.

Mariina Niittymäki in Astia-studio vocal booth

Nyanssit ja tunnetilat välittyvät analogisesta paremmin. Äänitysjälki on huimasti paljon lämpimämpää ja jotenkin tuntuu, niin kuin analoginen järjestelmä olisi muutoinkin lempeämpi laulajalle.
Mariina Niittymäki

Kompressio

Kompuroiden käyttö riippuupi niin musiikin tyylistä kuin laulajasta. Joidenkin solistien ulosanti on lievästi sanottuna voimakkuudellisesti erittäin epätasaista, vaikka insertissä kolme laatukompressoria laulua tasoitteleekin. Jotkut laulajat taas kuulostavat älyttömän hyvälle ilman minkäänlaista kompressiota. Jälleen kerran on todettava, että plugari on valitettavan kaukana hardwaresta. Käytämme yleensä kahta erillistä Universal Audion 1176:sta, jotka molemmat lyttäävät saundia vähän. Joskus lisäämme ketjuun La2a:n joko niitä ennen tahi jälkeen. Toisinaan käytämme vain La2a:ta ja hyvin harvoissa tapauksissa emme lainkaan käytä kompressoria äänitettäessä.

Juho Koski from Spell Of Torment in Astia-studio vocal booth

Kummallisesti digitaalisessa muodossa katoaa kaikki energisyys, kun taas kelanauhuriäänityksessä energiaa välittyy aivan toisella tavalla. Laulu ikäänkuin elää ja siinä on jonkinlaista mystisyyttä. Myös vinyylilevyjä kuunnellessa tietokone- ja kelanauhuriäänityksen eron huomaa selvästi.
Juho Koski / Spell Of Torment

Äänitätpä sitten nauhalle tahi tietokoneelle, kompressointi äänitystilanteessa voi tehdä paljonkin hyvää. Ylikompressointia tulee välttää, sillä sitä ei DAW:in undo-nappikaan pelasta. Mitä enemmän jätät vaihtoehtoja sekä liikkumavaraa miksaukseen, sitä kauemmin siihen kuluu aikaa ja sitä parempi mahdollisuus on saada saundia, joka yllättää vaan-ei-niin-kovin-positiivisesti koko bändin. Me mieluummin rajaamme vaihtoehdot minimiin jo äänitysvaiheessa, sillä tiedämme mikä kuulostaa hyvälle ja toimii.

Kelanauhaäänitystä suosittelen itse kaikille, musiikkityylistä riippumatta.
Petri Lindroos / Ensiferum

Kerrataanpas vielä vinkkimme parempaan lauluäänitykseen ja -saundiin sekä tärppejä kirjoitushommiin:

#1 Aloita biisinkirjoitus tekstistä ja sävellä musiikki tukemaan laulua sekä etenkin tekstiä.
#2 Ole rehellinen ja kirjoita siitä, mitä tunnet.
#3 Oikea ilmapiiri auttaa pääsemään tunnelmaan niin studiossa kuin lavallakin.
#4 Pienien pätkien sijaan äänitä laulu alusta loppuun yhdellä otolla. Vältä copy/pastea.
#5 Jos yleensä äänität itse itseäsi, kokeile työskentelyä erillisen äänittäjän/tuottajan kanssa. Voit keskittyä vain laulamiseen.
#6 Mitäpä jos nostaisit toisen jalkasi monitorille, kun laulat. Studiossakin.
#7 Toinen korva puoliksi ulkona kuulokkeista voi parantaa lauluvirettä.
#8 Kun tuplaat, laita alkuperäinen raita mutelle.
#9 Tärkeitä ja saundiin vaikuttavia asioita ovat myös mikrofooni, esivahvistin sekä kompressori.
#10 Tunnetta et voi lisätä plugarilla saati hardwarella. Sekin tulee vain ja ainoastaan laulajasta.

Noora Korppi from Faulty Messenger in Astia-studio B vocal booth

Stemmojen taltiointi oli yksi mahtavimmista äänityskokemuksistani ikinä! Ensinnäkään mulla ei ollut taustalauluja valmiina studioon tullessa, koska korviini oli kantautunut huhuja Anssin ilmiömäisestä kyvystä loihtia helmiäisstemmoja lähes lennosta. Ja näinhän siinä kävikin.
Noora Korppi / Faulty Messenger

Lue myös tämä: Parempaa lauluäänitystä osa 2

Ensimmäisen osion loppusanat

Kiitos kun saimme jakaa asioita, jotka mielestämme johtavat parempaan lauluäänitykseen. Testaa vinkkejämme ja yritä välttää asioita, jotka olemme vuosien saatossa ei-hyviksi havainneet. Jätäthän kommenttisi ja ajatuksesi alle. Kakkososassa tarjoilemme kommentoivien laulajien kokonaiset kertomukset aiheesta. Tutkailethan myös aiemmat kirjoituksemme äänen parantamisesta ja muista siisteistä vinkeistä täältä. Kiitoksia vielä kerran ja kaikkea hyvää!

Astia-studio tarjoaapi täysanalogista äänitystäpalvelua 25 vuoden kokemuksella, josta kaukaisimmat asiakkaat ovat saapuneet nauttimaan Yhdysvalloista sekä yli 9 000 km takaa Vladivostokista asti.

Kirjoittaja